Itsehoito-ohjeita

Kiiviä ja omenoita

Vaihdevuosioireet

Jos sinulla on vaihdevuosioireita, kokeile kahvista ja voimakkaasti maustetuista ruuista luopumista. Myös neilikka, inkivääri ja kaneli voivat lisätä oireita.

Salvia saattaa puolestaan vähentää yöhikoilua ja kuumia aaltoja, kannattaa kokeilla. Myös soijasta on ollut apua.
Univaikeuksiin kannattaa kokeilla melatoniinia.

Joillekin yöhikoiluun ja kuumiin aaltoihin auttaa E-vitamiinin ottaminen iltaisin, annoksena jopa 400 mg aluksi. Pienennä määrää muutaman viikon jälkeen 50 mg:aan.
Iso annos magnesiumia (300 - 600 mg) iltaisin voi auttaa univaikeuksiin ja lihaskireyteen.
Sydämen tykyttelyyn voi kokeilla magnesiumin lisäksi ubikininonia, eli Q10-vitamiinia.

Liiku - vaihdevuosioireita esiintyy vähemmän naisilla, jotka liikkuvat runsaasti.

Migreeni

Tutkimusten mukaan magnesiumin ottaminen 200 - 600 milligramman annoksella päivässä voi vähentää migreenikohtausten tiheyttä jopa 80 %:lla.
Myös ubikinonin eli Q10-vitamiinin ottaminen 150 milligramman päiväannoksella voi vähentää migreenikohtausten tiheyttä huomattavasti.
Matala D-vitamiinipitoisuus lisää tutkitusti migreeniä ja päänsärkyjä, joten pidä huoli että saat riittävästi D-vitamiinia. Myös B2-vitamiinin ja folaatin puute altistaa migreenille.
Omega-3 rasvahappoja kannattaa myös kokeilla, annos 1 - 2 grammaa päivässä. Joillekin gluteeniton ruokavalio on auttanut.

Jotkin ruoka-aineet voivat puolestaan aiheuttaa migreenikohtauksia: juusto, suklaa, aspartaami (keinotekoinen makeutusaine), kofeiini, olut ja punaviini voivat laukaista migreenikohtauksia.

Stressi laukaisee kaikkein useimmin migreenikohtauksia.

Voit vähentää stressiä mm. liikkumalla sopivasti - erityisesti metsässä ja puistossa, hieronnalla, joogalla ja meditaatiolla sekä nukkumalla riittävästi.

Närästys

Jos sinulla on närästystä, kokeile rasvaisista ruuista, kahvista, mustasta teestä, hedelmämehuista, sitrushedelmistä, suklaasta, tomaatista ja piparmintusta luopumista vähäksi aikaa.

Tupakka lisää närästystä heikentämällä ruokatorven sulkijan toimintaa.
Mausteista erityisesti chili ja mustapippuri ärsyttävät limakalvoja.
Ylipaino lisää närästyksen todennäköisyyttä.
Syö vähemmän, erityisesti iltaisin, täysi vatsa lisää närästystä.

Juo vettä runsaasti aterioiden välillä, mutta älä aterioiden aikana, eikä heti sen jälkeen.
Joillekin auttaa Aloe vera-mehu tai porkkanamehu.

Vältä kumartelua heti ruokailun jälkeen.
Joskus sängyn pään puolen nosto 10 - 20 cm auttaa yöoireisiin.

Pidä huoli, että saat riittävästi sinkkiä, magnesiumia, A-vitamiinia ja omega-3-rasvahappoja.

Jos joudut käyttämään närästyslääkitystä, pyri minimoimaan lääkityksen määrä ja kesto. Tutkimusten mukaan mahahaavaan ja refleksitautiin säännöllisesti happosalpaajia käyttävät potilaat altistuvat muistisairaudelle vanhemmalla iällä.

Ruuansulatusongelmat, ärtyvän suolen oireyhtymä, IBD

Marjoja

Ruuansulatusongelmissa kannattaa lopettaa tai ainakin vähentää maitotaloustuotteiden ja vehnän käyttöä. Jätä pois kaikki valkoiset jauhotuotteet. Ja valkoinen sokeri, ja vähennä sokerin käyttöä muutenkin, kuten yllä todettiin. Suolistossa sokeri mm. lisää hiivan kasvua. Speltti on parempi kuin vehnä, vaikka kaikille sekään ei sovi.
Hapanmaitotuotteet ovat parempi vaihtoehto kuin maito tai juusto, mutta joskus voi olla tarvetta lopettaa niidenkin käyttö ainakin väliaikaisesti. Älä syö niitäkään äläkä varsinkaan muita maitotaloustuotteita illalla.
Rypsiöljy kannattaa vaihtaa oliiviöljyyn. Samoin kannattaa lopettaa kasvisrasvalevitteiden käyttö erityisesti, jos kärsii tulehduksellisesta suolistosairaudesta (IBD). Myös sianliha ja broileri aiheuttavat tutkimusten mukaan vatsavaivoja.
Hirssi on erinomainen apu monenlaisiin vatsaongelmiin. Aamulla kaurapuuro kannattaa korvata hirssipuurolla tai ainakin laittaa kauran sekaan hirssiä. Hirssipuuro sopii myös illalla, älä kuitenkaan syö vatsaasi täyteen iltaisin.
Myös riisi, erityisesti basmati- ja jasmiiniriisi sopivat useimmille. Liota, keitä ja hauduta niitä riittävän pitkään, siitä ruuansulatus tykkää.

Pyri syömään lämmintä ruokaa, pelkkä kylmä ja raaka salaatti rasittaa ruuansulatusta. Höyrytys, uunissa lämmitys ja keittäminen ovat hyviä vaihtoehtoja. Mikroaaltouuni ei ole hyvä ruuanvalmistukseen.
Syö usein, mutta pieniä määriä. Syö hitaasti ja rauhassa. Pureskele ruokasi hyvin, ruuansulatus alkaa jo suusta. Pyri syömään päivän aikana myös useita eri makuja, niin kaikki sisäelimesi saavat energiaa.

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan suolainen maku hoitaa munuaisia, hapan maksaa, kitkerä tai karvas maku sydäntä, makea pernaa ja polttava tai kirpeä keuhkoja.

Esimerkiksi hirssipuuro on maultaan sekä makea, että suolainen, joten se vahvistaa pernaa ja munuaisia.

Käytä kunnollisia rasvatuotteita, jätä vähärasvaiset tuotteet ja margariinit kauppaan, kuten edellä mainittu.

Lisää kasviksia, täysjyväviljatuotteita ja maitohappobakteereita ruokavalioosi niin suolistosi ja sitä kautta koko kehosi kiittää.
Jo kolme leipäviipaletta täysjyväleipää päivässä vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja aivoverenkierron häiriöihin. Ja hoitaa myös suolistoasi.

Tästä huolimatta pidä leivän käyttö kohtuudessa, siinä on runsaasti hiilihydraattia, aivan kuten perunassakin. Yleisesti ottaen suomalaiset syövät liikaa leipää ja perunaa.

Ummetukseen kokeile kuidun lisäämistä ruokavalioosi ja lisää myös veden juontia aterioiden välillä. Kuitua saat mm. kaurapuurosta, täysjyväviljasta, juureksista ja pellavansiemenrouheesta. Kokonaisia pellavansiemeniä ei kannata syödä sellaisenaan, koska ne saattavat aiheuttaa vakavia suolitukoksia. Murskaa pellavansiemenet esim. kahvimyllyllä tai hanki pellavansiemenrouhetta. Myös kuitua sisältävistä lisäravinteista voi olla apua ummetukseen. Lisää liikuntaa, se auttaa yleensä.

Suoliston kunnosta kannattaa pitää huolta, eikä vain vatsaongelmien takia. Uusien tutkimusten perusteella tiedetään, että suoliston mikrobikanta vaikuttaa suoraan aivoihin ja muualle kehoon. Ihmisen vastustuskykyyn liittyvistä immuunipuolustuksen soluista noin 80 prosenttia sijaitsee suolistossa.

Nykytutkimusten mukaan näyttää siltä, että mm. Parkinssonin tauti saa alkunsa suoliston ongelmista.

Univaikeudet

Jos sinulla on univaikeuksia, oleskele mahdollisimman paljon ulkona päiväsaikaan. Se tahdistaa sisäisen kellosi ja näin kehosi melatoniinituotanto käynnistyy oikeaan aikaan vaivuttaen sinut uneen illalla. Jo 15 minuuttia ulkoilua päivällä auttaa, mutta enempi on parempi.
Joillekin auttaa isohko annos magnesiumia (300 - 600 mg magnesiumsitraattia) illalla otettuna.
Kaliumsitraatti 200 - 400 mg annoksella on todettu tasapainottavan yöunta.
Toiset saavat apua kamomillasta, kärsimyskukasta ja valeriaanasta. Niitä voi kokeilla vaikka teenä.
Myös kiiviä (1 - 2 kpl), kaurapuuroa ja banaania kannattaa kokeilla 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa, ne sisältävät serotoniinia ja tryptofaania, jotka auttavat nukahtamaan. Tryptofaania on myös avokadoissa, kurpitsansiemenissä ja kananmunissa. Elimistö muodostaa tryptofaanista melatoniinia.

Älä juo kahvia, tai teetä juuri ennen nukkumaan menoa, ne sisältävät kofeiinia, joka virkistää.
Lopeta myös tv:n katselu, tietokoneen ja kännykän käyttö ainakin tuntia ennen nukkumaan menoa, niin aivot rauhoittuvat.

Joissakin laitteissa on ns. yöasetus (Night Shift), se kannattaa laittaa päälle. Tämä matkii auringonvalon normaalia muutosta säätämällä näytön värejä punaiseen suuntaan illalla, joka ei ole niin virkistävä kuin normaali, sinertävä näyttö.

Jos heräilet yöllä, erityisesti yhden ja kolmen välillä, kokeile ottaa antioksidantteja (esim. 500 - 1000 mg C-vitamiinia), juo lasillinen vettä ja ota vielä lusikallinen hunajaa noin tuntia ennen nukkumaan menoa. Ja yritä vähentää stressiä.

Talvisin kannattaa kokeilla kirkasvalohoitoa.
Voit myös kokeilla n. 1 mg pitkävaikutteista melatoniinia 1 - 2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Älä ota sitä ruokailun yhteydessä, vaan 1 - 2 tuntia ruokailun jälkeen. Älä kuitenkaan käytä melatoniinia jatkuvasti, se voi sotkea kehon luonnollista unirytmiä ja joidenkin tutkimusten mukaan lisää diabetes-riskiä.

Pidä makuuhuone hiljaisena, viileänä ja pimeänä nukkuessasi, kunnolliset pimennysverhoja voivat olla tarpeen.

Tenniskyynärpää

Jos tenniskyynärpää vaivaa, kannattaa kokeilla käden lihasten venytystä. Vie käsi suorana sivulle, vähän taakse keskilinjasta ja kierrä koko kättä siten, että peukalo kiertyy yläkautta taaksepäin, niin että venytys tuntuu kipeällä alueella. Venytä hetki, löysää ja venytä uudestaan. Tarkoitus on, että venytys tuntuu hieman, mutta ei satu liikaa. Toista muutamia kertoja peräkkäin ja useita kertoja päivässä.
Golf-kyynärpäässä kokeile samaa venytystä, mutta kierrä peukaloa yläkautta eteenpäin.

Jotkut ovat saaneet apua kaalista. Keräkaalin lehtiä, mielellään luomulaatuisena, laitetaan kipeän kohdalle ja pidetään siitä noin puoli tuntia. Apuna voi käyttää vaikka muovikelmua, jolla kaali saadaan pysymään oikeassa kohdassa. Kaali vie pois turvotusta ja helpottaa tulehdusta.

Voit myös kokeilla lämmintä kauratyynyä tai vastaavaa. Kylmä saattaa joissain tilanteissa pahentaa tilannetta.

Kipeä nilkka, polvi, selkä tai kantapää

Edellä mainittu kaali ja kauratyyny sopivat usein myös kipeään nilkkaan, polveen tai selkään. Myös kantapään luupiikkiin kaalista on ollut apua.

Matkapahoinvointi

Kokeile inkivääriä, jos sinulla ilmenee matkapahoinvointia matkustaessa esimerkiksi autolla, laivalla tai lentokoneella. Inkivääri on Myytinmurtajissakin hyväksi todettu apu matkapahoinvointiin.

Kuona-aineiden ja myrkkyjen puhdistus

Helmi-, maaliskuussa olisi hyvä ottaa maarianohdaketta, voikukan juurta, latva-artisokkaa tai kehäkukkaa sisältävä antitox- tai detox-kuuri maksan toiminnan tukemiseksi ja syksyllä vastaavasti kultapiiskua, voikukkaa tai nokkosta sisältävä kuuri munuaisten vahvistamiseksi.

Puhdistuskuurien lisäksi olisi hyvä tehdä jalkakylpyjä tai kesäisin peräti puhdistussaunoja. Niiden avulla kehon energialinjat ja sitä kautta koko kehon saa puhdistettua kuonasta. Puhdistumisen seurauksena usein mm. iho-ongelmat helpottavat. Myös akupunktio toimii paremmin, kun energialinjoja saa puhtaaksi jo etukäteen.
Jalkakylpyyn kannattaa käyttää mm. kerä- eli valkokaalia luomuna, kolmasosa tai puolet kaalinkerästä riittää yhteen jalkakylpyyn. Kaalinlehdet irti tosistaan ja pesuvatiin. Lisäksi vain lämmintä vettä nilkkoihin asti ja jalat parikymmentä minuuttia vedessä kaalinlehtiä vasten.
Jalkakylvyn jälkeen älä koske kaalinlehtiin tai kylpyveteen paljain käsin, vaan käytä kumihanskoja tai muovipussia apuna.
Jos et löydä kaalia, käytä merisuolaa, sekin on parempi kuin ei mitään.

Ajattele positiivisesti, ole onnellinen ja nauti elämästä

Kukkia

Ajattele positiivisesti

Ajattele positiivisesti, se muuttaa myös aivojasi. Kun mitä tahansa asiaa toistetaan usein, siihen liittyvät aivojen hermoradat muuttuvat. Näin voit myös opettaa itsesi joko pessimistiseksi tai optimistiseksi.
Valitse itse kumpaa haluat.

Positiivisesti ajattelevien on todettu elävän viisi vuotta pidempään kuin pessimististen.
Ja myös terveempänä.

Nauti elämästä

Nauti elämästä, äläkä stressaa. Tutkimusten mukaan jo 20 minuutin kävely metsässä tai puistossa lievittää stressiä.
Yli satavuotiaitten haastatteluissa on havaittu yhteisenä tekijänä se, että he pyrkivät olemaan onnellisia, nauttivat elämästä eivätkä stressaa. Eivät edes ruokavaliostaan tai liikunnastaan.

- päivitetty 8.6.2018 -

Lyhyesti:

Keväällä antitox- tai detox-kuuri maksalle ja syksyllä kuuri munuaisten vahvistamiseksi.

Saunomisen ja puhdistuskuurien lisäksi myös jalkakylvyt esim. kaalinlehdillä ovat tarpeen elimistön puhdistamiseksi.

Vaihdevuosioireisiin, närästykseen ja myös ummetukseen kannattaa kokeilla ruokavalion muuttamista.

Pidä huoli suoliston kunnosta. Sillä on vaikutusta aivoihin ja koko kehoon.

Ajattele positiivisesti. Sillä on suurempi vaikutus kuin uskotkaan.