Tutkimuksia ravinnosta ja muista terveyteen liittyvistä asioista

Alla on tietoja ja tieteellisiä artikkeleita ravinnosta ja muista terveyteen liittyvistä asioista (avautuvat uudelle sivulle):

  • Vähennä sokeria, se on ehkä paras mitä voit tehdä terveytesi eteen
  • "Uusissa seurantatutkimuksissa on huomattu, että sokeri häiritsee kehon normaalia aineenvaihduntaa. Nämä aineenvaihdunnan häiriöt taas lisäävät riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja kakkostyypin diabetekseen. Siis niihin sairauksiin, joista on vuosikausia syytetty kovaa rasvaa."
  • Älä korvaa sokeria keinotekoisilla makeutusaineilla.
  • "Tutkimuksen mukaan makeutusaine saa aivot uskomaan, ettei keho ole vastaanottanut riittävästi energiaa. Keho aistii sekä makeuden että saadun energiamäärän, ja makeutusaineita nauttiessa elimistön saamat kalorit eivät vastaa makeutta. Keho reagoi epätasapainoon näläntunteella, jotta ihminen söisi lisää ja mahdollisimman energiapitoista ruokaa."
  • Kevytlimsat ovat haitallisia terveydellesi
  • "Tutkijat kautta maailman ovat sitä mieltä, että aspartaamin kaltaiset keinotekoiset makeuttajat muun muassa lisäävät ruokavalioon liitettyjä kakkostyypin diabeteksen, kohonneen verenpaineen, aivohalvauksen, sydänkohtauksen ja ylipäätään metabolisen oireyhtymän kaltaisia sairauksia."
  • Suurin osa ihmisistä syö turhaan kolesterolilääkkeitä
  • "Kolesterolitason ollessa noin viidestä kahdeksaan, jopa yhdeksään, kuolleisuus on vähäisintä. Kovien rasvojen ja sydäntautien välillä ei ole yhteyttä, mutta liika rasvojen syönti on haitallista. Rasvan laadulla ei ole vaikutusta kuolleisuuteen lukuun ottamatta kalarasvoja, joilla on suojaavaa vaikutusta."
  • Kasvimargariinit eivät niin terveellisiä kuin on kerrottu
  • "Tutkimuksen mukaan enemmän terveellisiä kasviöljyjä syöneiden henkilöiden kolesteroli kyllä laski, mutta kolesteroliarvojen parantuminen ei vaikuttanut sydänsairauksien tai kuoleman riskiin verrattuna voita syöviin henkilöihin. Itse asiassa niillä henkilöillä, joilla kolesteroli laski kaikkein eniten, oli korkeampi riski kuolla."
  • Matala kolesteroli lisää kuolleisuutta ja dementiaa naisilla
  • "Norjalainen yli 50 000 ihmisen HUNT2-tutkimus osoitti, että kolesteroli suojaa ennenaikaiselta kuolemalta. Naisilla alle 5 mmol/l lisää kuoleman riskiä. Kaiken kukkuraksi matala kolesteroli ennustaa naisille dementiaa."
  • Statiinin vähentävät ubikinonituotantoa
  • "Kolesterolilääkkeinä käytetyt statiinit saattavat kolesterolin lisäksi pienentää ubikinonin pitoisuutta elimistössä. On esitetty, että ubikinonilla voitaisiin ehkäistä statiinien aiheuttamia lihashaittoja."
  • Maito lisää osteoporoosia ja syöpiä
  • "Tämä löydös siis väittää, ettei maidon kalsium vahvista luita, vaan pikemminkin heikentää niitä. Tätäkin huolestuttavampi oli Willettin havainto, että miehillä, jotka joivat vähintään kaksi lasillista maitoa päivässä, oli lähes kaksi kertaa niin suuri todennäköisyys saada eturauhassyöpä kuin heillä, jotka eivät juoneet maitoa laisinkaan. Naisilla suurin riski liittyy rintasyöpään."
  • Närästyslääkkeet voivat aiheuttaa dementiaa
  • "Bonnissa tehty ja JAMA Neurologyssa julkaistu tutkimus tarjoaa tilastollisen näkökulman lääkkeiden ja dementian suhteesta. Sen mukaan yli 75-vuotiaat PPI-lääkkeitä säännöllisesti käyttävät potilaat altistuvat muistisairaudelle. Sairastumisriski kasvaa jopa 44 prosenttia."
  • Inkivääri on perinteisen kiinalaisen lääketieteen monitaituri
  • "Inkivääri sisältää liudan ainesosia, kuten kapsaisiinia, beta-karoteenia, kurkumiinia, salisylaattia ja kaffeiinihappoa, jotka kaikki vähentävät kipua ja tulehdusta. Sanotaankin, että inkivääri on yksi luonnon parhaita omia lääkkeitä esimerkiksi erilaisia tulehdustauteja vastaan."
  • Kurkuman säännöllinen käyttö on yksi helpoimmista terveysteosta, jonka voit itsellesi suoda
  • "Nykytietämyksen valossa kurkuman voidaankin sanoa olevan todellinen ihmerohto. Jos jokin lääkefirma voisi patentoida kurkuman, niin kurkumaa käytettäisiin jo tällä hetkellä aivan varmasti lukuisten eri sairauksien hoidossa."
  • Kaakao ja tumma suklaa sisältää vahvoja antioksidantteja
  • "Kaakaota ja tummaa suklaan terveysvaikutuksia on tutkittu eniten sydän- ja verisuoniterveyteen liittyen. Alustavia tuloksia on saatu myös muistin, tarkkaavaisuuden ja kognition saralta."
  • Hunajaa on käytetty lääkkeenä jo 4 000 vuotta sitten
  • "Länsimainen lääketiede on vihdoin löytämässä hunajan lääkitsevät ominaisuudet. Maailmalla hunajaa käytetään sairaaloissa vaikeiden haavojen ja ihosairauksien sekä syöpäpotilaiden hoidossa. Tutkimuksissa on löydetty monenlaista näyttöä sen suotuisista terveysvaikutuksista."
  • Juo vettä ja laihdut
  • "Liian vähäinen juominen liittyy suurempaan painoindeksiin. Lihavien pitäisi juoda enemmän kuin hoikkien."
  • K2-vitamiinin puutos todellinen verisuonikalkkeutumien aiheuttaja
  • "Tuoreissa tutkimuksissa on saatu viitteitä K2-vitamiinin roolista muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä osteoporoosin ehkäisyssä."
  • Sairauksien taustalla on usein huono kehon happo-emästasapaino ja K2-vitamiinin puute
  • "Pitkään kestänyt kehon happamuus on todettu johtavan luukudoksen heikkenemiseen ja haurastumiseen. Valtimoiden terveys on riippuvainen K2-vitamiinista, sillä K2-vitamiinia ruoastaan runsaasti saavilla on todettu 50 prosenttia pienempi riski kuolla sepelvaltimotautiin."
  • Yksilöllinen D-vitamiinivaste voi määrittää D-vitamiinilisän tarpeen
  • "Yksilöllisen D-vitamiinivasteen perusteella voidaan arvioida sopivin D-vitamiinilisän määrä. Tutkijat arvioivat, että noin yhdellä neljästä vaste on matala. "
  • Suoliston kunto vaikuttaa paitsi ruuansulatusongelmiin, myös moniin muihinkin vaivoihin
  • "Suolistoperäisissä sairauksissa voi taustalla olla juuri suoliston epätasapainoinen bakteerikanta, kuten esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymässä usein on. Tosin epätasapainoinen bakteerikanta voi aiheuttaa hyvinkin erilaisia oireita, eivätkä ne aina edes esiinny suoliston alueella. Ruoka-aineyliherkkyydet, ihottumat, niveloireet, mielialan lasku ja jopa masennus, jatkuvat tulehduskierteet – kaikkien näidenkin taustalla saattaa olla suoliston bakteerikannan epätasapaino."
  • Syö täysjyväleipää, kehosi kiittää
  • "Tutkimuksessa yhdistettiin ja analysoitiin 45 aikaisemman tutkimuksen aineistot, ja niiden perusteella hyödyt saavat henkilöt, jotka lisäävät täysjyväviljan päivittäistä saantiaan ainakin 90 grammalla eli noin kolmella leipäviipaleella. Tällöin pienenee riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja aivoverenkierron häiriöihin. Tutkimusten seurantojen aikana myös heidän riskinsä menehtyä moniin sairauksiin oli pienempi kuin henkilöiden, jotka eivät käyttäneet täysjyvätuotteita."
  • Kasvissyöjä elää pidempään
  • "Tutkimusten mukaan kasvissyöjä elää neljä vuotta pidempään kuin lihapitoista ruokavaliota noudattava ihminen. Mayo Clinicin tutkijat tulivat tähän johtopäätökseen tutkimalla yli 1,5 miljoonan ihmisen ruokavaliot. Kun tarkastelun kohteena oli 500 000 sellaista ihmistä, jotka eivät käytännössä nauttineet lihaa lainkaan, paljastui, että heillä oli jopa 50 prosenttiin pienempi kuolleisuusriski lihansyöjiin verrattuna."
  • Saunominen vähentää sydänkuolemia
  • "Innokkaimmilla, 4–7 kertaa viikossa saunoneilla sydänkuolemia oli 63 prosenttia vähemmän verrattuna kerran viikossa saunoneisiin. Kun ihmisen henkistä tilaa tasapainotetaan saunomalla ja rentoutumalla, saattaa sillä pitkän ajan kuluessa olla kehoon hyviä vaikutuksia."
  • Saunominen vähentää myös dementiaa
  • "Saunomisen vaikutuksia Alzheimerin taudin ja muiden dementioiden riskiin selvitettiin Sepelvaltimotaudin vaaratekijät -tutkimuksessa, johon osallistui yli 2000 keski-ikäistä itäsuomalaista miestä. Mitä useammin saunottiin, sitä pienempi oli dementoivan sairauden vaara"
  • Sauna voi auttaa sietämään stressiä
  • "Pieni altistus kuumuudelle näyttää parantavan solujen kykyä pärjätä entistä paremmin isoissakin stressitilanteissa."
  • Univaikeudet voi useimmiten voittaa luonnonmukaisesti
  • "Pähkinät, kaurapuuro ja banaani ovat mainioita iltapaloja. Ne sisältävät tryptofaania ja magnesiumia, jotka lisäävät serotoniinin tuotantoa. Kaura on melatoniinin lähde. Vanhan kansan tuntemia rauhoittavia yrttejä ovat esimerkiksi kamomilla, sitruunamelissa, laventeli, anis ja kanerva."
  • Migreeni voi johtua vitamiinien puutteesta
  • "Migreenikohtauksille näytti altistavan etenkin D-vitamiinin, B2-vitamiinin eli riboflaviinin, koentsyymi Q10:n eli ubikinonin ja folaatin puute. Yhteys oli tutkijoiden mukaan selvä."
  • Voit muuttaa aivojasi, valitse itse mihin suuntaan
  • "Aina, kun ajattelemme jotain, matkaa ajatus aivoissamme hermosolusta toiseen kuin viesti. Joka ikinen kerta, kun sama viesti toistuu, hermoliitokset siirtyvät lähemmäksi toisiaan. Näin ”viesti”, joka toistuu usein, ikään kuin kulkee nopeammin. Lopulta samanlaiset ajatukset käyvät läpi aivoissamme helpommin. Näin ajatus, esimerkiksi negatiivinen sellainen, käy mielessäsi yhä useammin ja nopeammin. Kun negatiivinen ajatus tulee näin osaksi jokaista päivää, johtaa se helposti koko ajattelutavan kääntymiseen kohti negatiivisuutta.
    Siitä on kuitenkin yhtä helppoa päästä eroon – ja lääke on tietenkin positiivisuus. Samat muutokset tapahtuvat nimittäin aivoissa silloinkin, kun toistuva ajatus onkin positiivinen."

- päivitetty 8.6.2018 -